Η Κρητική Πολιτεία δείχνει έντονο ενδιαφέρον για όλα αυτά τα προβλήματα και προχωρεί στην υλοποίηση σημαντικών έργων κοινής ωφέλειας. Στο λιμάνι κατασκευάζεται νέα προκυμαία με κυβόλιθους, ενώ οι κατεδαφίσεις της Πύλης του Μώλου, τμήματος των Νεωρίων καθώς και της αντίστοιχης Πύλης, διευκολύνουν την επικοινωνία του οικονομικού κέντρου της πόλης με το λιμάνι. Τη διευκόλυνση των συγκοινωνιών, άλλωστε, εξυπηρετούν και τα νέα ανοίγματα στα τείχη, πλάι στην Πύλη του Αγίου Γεωργίου και δίπλα στην Πύλη του Παντοκράτορα (Χανιώπορτα).
Υπάρχουν βέβαια και σχέδια που η έλλειψη χρημάτων δεν επιτρέπει την υλοποίησή τους. Το εντυπωσιακότερο απ' αυτά είναι, ασφαλώς, η σιδηροδρομική γραμμή που προβλεπόταν να συνδέσει το Ηράκλειο με τη μεγάλη και εύφορη πεδιάδα της Μεσαράς. Ο σιδηρόδρομος θα εξασφάλιζε γρήγορη και οικονομική μεταφορά των αγροτικών προϊόντων στο λιμάνι, που αποτελεί πλέον το κύριο εμπορικό και εξαγωγικό κέντρο.