Τα ενετικά πλοία, οι περίφημες γαλέρες, κατασκευάζονται με τρόπο ώστε να είναι λειτουργικά και ως εμπορικά και ως πολεμικά.

Τα πλοία που πλέουν στο Αιγαίο μέχρι και το 19ο αιώνα είναι κατασκευασμένα κυρίως από ξύλο κι έχουν κουπιά τα οποία σταδιακά αντικαθίστανται από πανιά, αφού για ένα μεταβατικό διάστημα συνυπάρχουν μαζί τους.

Για τη χρήση των κουπιών είναι αναγκαία πολυμελή πληρώματα, 80 μέχρι 150 κωπηλάτες, γεγονός που οδηγεί στην οδυνηρή εκμετάλλευση των κοινωνιών του Αιγαίου.

Από το λιμάνι του Χάνδακα περνά κάθε είδους πλοίο: μεγάλα πολεμικά πλοία και διάφορα εμπορικά, όπως μαρσιλιάνες, καραμουσάλια, παλάντρες, γρίποι, σκιράτσα, γαλιόνια, νάβες, σαΐτες και γαλέρες. Πολλά από τα πλοία αυτά κατασκευάζονται στον ταρσανά του Χάνδακα, κυρίως με εγχώρια ξυλεία.

Αρχιτέκτονας πλοίων (J. Grevembroch, Abiti de' Venezian, Βενετία, Museo Civico Correr)
Εργαστήριο κατασκευής κουπιών (Βενετία, Museo Civico Correr)
Χώρος και τρόπος επισκευής πλοίων κατά το 17ο αιώνα (Βενετία, Archivio di Stato)
Σχέδιο γαλέρας του 18ου αιώνα, αντίγραφο παλαιότερου σχεδίου του Coronelli (Παρίσι, Εθνική Βιβλιοθήκη Γαλλίας)
Είδος πλοίου του 18ου αιώνα με εβδομήντα κανονιοθυρίδες (Βενετία, Archivio di Stato)
Είδη γαλερών του 18ου-19ου αιώνα